Volvo 262C
En eksklusiv luksuscoupé produsert av Volvo i samarbeid med det italienske designhuset Bertone mellom 1977 og 1981. Basert på Volvo 264, ble 262C utviklet for å konkurrere i det amerikanske markedet mot modeller som Cadillac Eldorado og Mercedes-Benz 280 CE.
Designet av Volvos sjefsdesigner Jan Wilsgaard, ble 262C bygget i Italia av Bertone. Den skilte seg ut med en lavere taklinje (ca. 100 mm lavere enn 260-serien), brede C-stolper og en brattere frontrute. De første modellene hadde sølvfarget lakk og svart vinyl-tak, mens senere modeller ble tilgjengelige i flere farger og uten vinyltak.
Motor: PRV V6 (utviklet i samarbeid med Peugeot og Renault)
1978–1979: 2,7 liter (B27), ca. 140 hk
1980–1981: 2,8 liter (B28), ca. 130 hk
Girkasse: 4-trinns manuell med overdrive eller 3-trinns automat (Borg-Warner)
Lengde: ca. 4,89 m
Vekt: ca. 1 425 kg
Produksjon: 6 622
262C var godt utstyrt med skinninteriør, trepaneler, elektriske vinduer og speil, cruisekontroll, klimaanlegg og oppvarmede forseter. Den var Volvos første modell med Lambda-sond (oksygensensor) i en V-motor.
?
Her får du en nydelig bil med 2,7 liters V6 motor og automatgir. Selv bagasjelokket har elektrisk åpning. Denne bilen er i meget god teknisk stand og vedlikeholdsplan er fulgt opp. Siste EU kontroll gjennomført i 2024, og neste EU kontroll er først i 2029. Service og verkstedshåndbøker, samt dele katalog følger bilen. Bilen fremstår som original objekt. Volvo Bertone 262C er en bilmodell produsert av Volvo i perioden 1977–1981. Volvo i Göteborg sendte byggesett til Bertone i Torino, der bilene ble modifisert, montert og lakkert. Alle bilene hadde V6-motorer. Utstyrslisten var lang og omfattende og i standardutrustningen inngikk blant annet elektriske vindusheiser, sentrallås, skinnseter, elektriske speil, fartsholder, klimaanlegg, lettmetallfelger og elektrisk radioantenne. 262C skilte seg fra resten av 260-serien ved at den hadde senket tak, noe som gjorde bilen ca 10 cm lavere. Forøvrig var den like identisk med 140-/240-serien som de andre. De første årene var taket kledt i vinyl. Modellen var betraktelig dyrere enn alle andre Volvo-modeller i sin tid og kun 6 622 biler ble produsert. De aller fleste av disse ble eksportert til USA. Er du klar til å eie en klassisk bil med en rik historie og enestående tekniske spesifikasjoner? Ikke gå glipp av denne sjansen! Ta kontakt for mer informasjon og en prøvekjøring. Bilen lagres innendørs i vinterhalvåret og garasje på sommeren. Bilen kan besiktiges på Helgøya i Ringsaker. Kontaktinfo:
Anders Røste Mobil 488 89 422 «andersr&hotmail.no»
2025-06-21